ALUMNES DE BATXILLERAT FAN UN TALLER DE PERIODISME CRÍTIC I NO SEXISTA

El passat dilluns 11 de novembre, l’alumnat de 1r de batxillerat de l’escola Salesians de Mataró que cursa la matèria optativa de Comunicació Periodística va rebre la visita de la periodista de l’ADPC, Cristina Mora, qui els va fer una xerrada-taller sobre la recepció crítica dels mitjans i la representació, sovint estereotipada que fan de la dona. 

  • Qui és Cristina Mora?

Cristina Mora és una periodista membre de l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya, que porta més de 8 anys fent xerrades sobre la mirada crítica que cal desenvolupar sobre les notícies aparegudes en els mitjans de comunicació i, específicament, sobre com apareix tractada i reflectida la imatge de la dona. Tal com ens va confessar a la fi de l’activitat, “em dona satisfacció poder ajudar als joves a donar-se’n compte de la realitat (el sexisme i masclisme que hi arribem a trobar avui en dia), però a la vegada em dona tristesa i impotència al veure que a ple segle XXI encara hi hagi joves que no siguin conscients del que verdaderament passa”.

  • Els mitjans ens donen una realitat reflectida de diverses maneres segons la seva ideologia

Desprès d’haver explicat en què consistia l’ADPC i els principals objectius que persegueix aquesta entitat, la Cristina va fer una breu introducció dels tipus de mitjans que hi ha (públics o privats), com se selecciona la informació per constituir una notícia, els interessos que defensen els diaris, com podem saber si una notícia està ben tractada, com incideix la ideologia del mitjà en el tractament de les notícies, etc. També va fer participar a l’alumnat fent preguntes, com ara qui veu les notícies a través de xarxes, diaris, televisió, ràdio … En aquesta estona es va parlar de línies editorials, els poders mediàtics, la manipulació de la premsa i altres factors que afecten al periodisme.

Seguidament els alumnes van fer una activitat pràctica, que consistia en fer una anàlisi i una comparació de les portades de diari de la jornada, a través d’una pàgina web anomenada Kiosko.net. Les portades que vàrem treballar foren les de l’ABC, El País, El Mundo, La Vanguardia, El Periódico, La Razón, etc. Per acabar aquest bloc es va projectar un videoreportatge sobre l’opinió de la gent del carrer sobre els mitjans de comunicació i la sorpresa va ser veure que la majoria de les persones entrevistades tenia molt car que els diaris ens transmeten una realitat reflectida de diverses maneres.

  • Les dones estan infrarepresentades i cosificades en els mitjans

A la segona part, la sessió va donar un gir i el protagonisme va recaure en la imatge de la dona en la televisió i els estereotips amb que la mentalitat masculina dominant encara la presenta. Per parlar d’això va utilitzar exemples publicitaris en què els homes esdevenen els protagonistes de l’anunci, els portaveus, la ment de l’home és el més important, acostumen a tenir un estatus més elevat, etc. En canvi, pel que fa a les dones, el personatge que se’ls atorga és de mestressa de casa, el més important de la dona és el seu cos, juga un paper secundari, és cosificada …

  • Una imatge estereotipada invisibilitza i discrimina les dones

Per acabar, l’alumnat va realitzar una pràctica que consistia en canviar titulars de notícies representaven a la dona d’una manera negativa quan en realitat n’era una víctima. La majoria d’alumnes coincideixen que els ha agradat molt fer aquest taller i que els ha obert més els ulls en el tema de les fake news. També han aprés que l’estereotip es una potent eina de construcció d’identitats i de rols de gènere i que, si esdevé sexista, invisibilitza i discrimina a les dones.

P.S. Aquest article ha estat fet per les alumnes de l'assignatura de Comunicació Periodística de 1r de Batxillerat Carolina González i Núria Grèbol.