Els batxillerats surten per modalitats

Els alumnes dels batxillerats social i humanístic exploren Tàrraco, mentre que els de modalitat científica i tecnològica visiten el MNACTEC

El passat 3 de febrer es dugueren a terme les sortides trimestrals. Pel que fa a batxillerat, l’autobús va deixar els alumnes de la modalitat social-humanística a Tarragona, per tal de visitar l’antiga colònia romana i, pels de llatí, estudiar també la història de la ciutat.

Per contra, l’alumnat del batxillerat cientificotècnic va arribar a Terrassa, al Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, per tal de conèixer la ciència d’una manera diferent.

 

Immersos en la Colonia Iulia Urbs Triumphalis Tarraco

Els primers en sortir van ser els alumnes que visitaven Tàrraco, ja que els esperava un llarg trajecte.

Tan bon punt van acabar d’esmorzar, van endinsar-se en la Torre del Pretori, on se’ls va posar en context amb una maqueta de la ciutat antiga. Tot seguit, els estudiants van ser dividits en tres grups amb els que recorregueren els punts emblemàtics, començant per la muralla, on la guia va explicar la fundació de la colònia en el marc de la segona guerra púnica. Després d’admirar la Catedral, sota de la qual els arqueòlegs han localitzat el pòdium de l’antic temple que presidia el recinte de representació que la ciutat tenia com a capital provincial, van arribar a un dels fòrums i al circ, fins a baixar cap als magatzems. Allà van visualitzar un vídeo que il·lustrava la construcció de Tarragona. Finalment, es dirigiren a l’amfiteatre, lloc on finalitzà la visita.

En acabar, l’alumnat tingué temps lliure per gaudir d’un dinar diferent abans de tornar a casa.

El poder de la ciència

D’altra banda, les noies i els nois del batxillerat cientificotècnic van sortir cap a Terrassa a les 8:30h. Tanmateix van dividir-se en grups abans d’entrar al mNACTEC, amb l’objectiu de treballar activament les activitats que es proposaven, ja que tenien relació amb la matèria de física. Se’ls va mostrar algunes de les pràctiques que es poden realitzar en un laboratori mitjançant dos tallers.

Primerament, els monitors els van fer una explicació prèvia sobre la física de partícules. I, posteriorment, van iniciar els tallers. Un d’ells era de detecció de partícules subatòmiques, amb el qual es van plantejar diferents qüestions en relació amb la temàtica. Segons la Marta Marín, alumna de 1r A: “aquest va ser el millor amb diferència, perquè veure els efectes d’una partícula subatòmica no és quelcom quotidià.”

L’altre era un taller de levitació i superconductors, en el que van conèixer les línies d’un camp magnètic i com reaccionen les substàncies davant aquest.

Quan van sortir del museu, l’autobús ja els esperava per tornar a Mataró.

Valoració de les sortides

A grans trets, les excursions han estat ben considerades.

Respecte a la passejada per Tarragona, l’Anna Serres, estudiant de 2n B, expressa: “em va agradar molt la sortida, la guia s’explicava veritablement bé. Malgrat tot, al final es va fer una mica llarg perquè feia fred i vam estar molta estona. Però, com estic fent història de l’art,  em va ajudar a relacionar conceptes, ja que just havíem acabat l’art romà.” També confessa que li hagués agradat tenir més temps lliure per perdre’s per Tarragona, i així, explorar-la.

En Pere Treserres, docent que imparteix català, apunta que li va interessar molt tota la història, però considera que “per a l’alumnat va ser una mica monòtona perquè era sentir la guia parlant sense cap interacció i, a més, penso que és molt lluny.”

La Mari Luz, professora de matemàtiques que va acompanyar l’alumnat de ciències, creu que “hi havia poc material, el que feia que la gent s’avorrís perquè no podia manipular i participar”, i, per tant, l’activitat no va ser tan productiva. Encara i així, la segueix valorant positivament pel rigor dels monitors i l’aplicació científica.

P.S. Aquest article ha estat fet per l'alumne de l'assignatura de Comunicació Periodística de 1r de Batxillerat S. Roque.