El passat dilluns, els estudiants que cursen Comunicació Periodística a l’escola van rebre la visita de la periodista de Mataró Audiovisual i especialista en comunicació radiofònica, Laura Cera. A instàncies del professor de la matèria, Joan Pedrola, la periodista va impartir una master class sobre les claus del llenguatge periodístic, els criteris informatius i la tria de notícies.
La Laura Cera va promoure una classe participativa en la qual, primerament, va mostrar les portades de diversos diaris. D’aquesta manera, es van analitzar els titulars i fotografies que il·lustraven les notícies i es va fer palès que tots estaven regits per una determinada ideologia i forma de pensar. D’altra banda, la convidada va aprofundir sobre un concepte que ja s’havia treballat la setmana anterior a classe: els processos d’arribada de les notícies als diferents consells de redacció i la tria que se’n fa. Es va reflexionar sobre aquesta realitat fins que l’experta va concloure indicant que la objectivitat total no existeix, és a dir, que l’exposició d’un fet noticiable sovint estarà marcada pel posicionament del grup editor de cada mitjà.
L’altra part de la sessió es va destinar a conèixer el funcionament de l’agenda mediàtica. Així mateix, la Laura va proposar la realització d’una activitat que consistia en ordenar una sèrie de titulars en funció de la seva importància. Així doncs, vàrem comprovar que tampoc no és gratuït el tractament que es fa de les imatges ni la jerarquització de la informació.
Finalment, va haver-hi una estona d’interacció més personal, en què els alumnes van poder preguntar coses més concretes sobre els estudis que s’han de fer o la veritable naturalesa de la feina periodística.
Els estudiants que es van mostrar més participatius van agrair aquesta experiència. Un exemple és l’Eva Puig. Segons ella, “Va ser un contacte amb la realitat interessant que ens afecta a tots perquè rebem notícies constantment”.
Per últim, cal ressaltar l’afirmació de la Laura: “No us creieu tot el que veieu, investigueu si voleu trobar la veritat”, que està directament relacionada amb el seu consell de contrastar la informació dels diaris per saber quan es tracta de fake news.
P.S. Aquest article ha estat fet per l'alumna de l'assignatura de Comunicació Periodística de 1r de Batxillerat Silvia Roque Cabezas.