En el marc d’una de les activitats del projecte de cooperació internacional “Joves liderant espais de pau a Niamana, Mali” finançat per l’Ajuntament de Mataró, es van presentar els resultats del projecte en un acte públic que va comptar amb la presència de la Regidora de Joventut i Cooperació de la ciutat.
A finals de desembre l’escola salesiana de Mataró va acollir la inauguració de l’exposició fotogràfica “Joves impulsores de pau”, amb l’objectiu de mostrar com un grup de 14 noies d’entre 15 i 19 anys del barri de Niamana, a Bamako, lideren un projecte d’activitats de lleure per als infants i adolescents.
Aquest projecte d’educació no formal contribueix a crear espais de pau i convivència entre els infants i joves del centre juvenil de les Salesianes a Niamana, que promou una educació inclusiva, equitativa i de qualitat. Per a fer-ho, s’ha impulsat la formació del grup de noies que estan dinamitzant activitats educatives i de lleure saludables (esportives, culturals i de cultura de pau) en horari extraescolar.
Un equip de voluntariat juvenil organitza les activitats, entre elles les joves formades en el projecte, que també duen a terme campanyes de sensibilització sobre la pau i la convivència, atenent especialment les joves que provenen de zones rurals, implicant-hi també a les seves famílies.
Inauguració de l’exposició
La inauguració de l’exposició fotogràfica va servir per explicar als presents, amb una visita guiada, el context del projecte, el dia a dia de les seves participants, la formació rebuda, la sensibilització de pares/mares del barri, i els resultats aconseguits i els reptes de futur.
Bernarda García, salesiana i missionera durant molts anys a la regió, va explicar la complexa realitat social que en moltes ocasions pateixen els infants i joves, i especialment les noies i dones més vulnerables, i com des de l’ongd Bosco Global i la família salesiana, amb el suport de l’Ajuntament de Mataró, es treballa en projectes per garantir el dret a l’educació de totes les persones.
Cadascun dels 5 blocs fotogràfics que formen l’exposició va acompanyat d’un QR que enllaça amb un àudio explicatiu, locució i gravació que ha realitzat l’alumnat de secundària de Salesians Mataró com una mostra de la seva implicació en el projecte.
L’exposició es pot visitar fins a finals de gener, previ contacte amb Salesians Mataró, a les instal·lacions de l’escola, i en els propers mesos estarà a disposició de l’Ajuntament perquè qualsevol entitat o espai interessat de la ciutat la pugui sol·licitar i oferir com a recurs.
Maria Jorquera, tècnica d’educació de Bosco Global destaca que «l’exposició compta amb l’espai d’un arbre de cartró que representa un baobab. Volem que aquest arbre, al que hem anomenat l’Arbre de la paraula, també sigui aquest espai de pau, de calma, de reflexió de tota la comunitat, i és per això que us convidem a que a ompliu aquestes fulles amb missatges de pau i entre tots aconseguim generar l’ombra necessària perquè l’arbre sigui altre cop espai d’acollida».
Resultats del projecte
Marc Parera, tècnic de cooperació de Bosco Global i referent del projecte, va tancar les explicacions del projecte detallant-ne els diversos resultats aconseguits:
- El centre educatiu s’ha convertit en el nucli referent de vida juvenil del barri, ja que no fa diferència entre ètnies, religions ni gènere.
- Hi ha hagut una participació mitjana a les activitats de 150 nens/es.
- La diversitat d’activitats ha anat augmentant a mesura que els propis participants identificaven noves necessitats.
- S’han millorat les instal·lacions per garantir la seguretat i qualitat dels espais.
- S’ha format un grup motor de 14 noies joves a través d’un itinerari formatiu, encarregades de dinamitzar les activitats. Aquestes han anat guanyant confiança al llarg del projecte, aconseguint autonomia.
- Tot i els reptes observats al principi del projecte, les famílies han acceptat la iniciativa i han participat en tallers de sensibilització, mostrant preocupació principalment en els problemes mediambientals. En aquestes sessions, s’ha anat fent èmfasi en la necessitat de diàlegs de pau. S’identifica com un treball lent, però primordial.
- S’han desenvolupat activitats de sensibilització fora del centre, participant així també en la vida del barri