Els alumnes treballen els continguts a través d’activitats incardinades en matèries comunes i sortides,
així com en seminaris específics d’un dia tres cops a l’any.
L’Escola Salesians Mataró és una escola cristiana, religiosa; com a tal s’estudia l’assignatura de religió a Primària i Secundària, però, un cop arriba el batxillerat, l’escola decideix com a projecte d’innovació estudiar-la a través de seminaris distribuïts en els tres trimestres escolars en comptes d’estudiar-la mitjançant la clàssica assignatura d’una hora setmanal.
La innovació dinamitza l’aprenentatge d’una forma positiva
En la gran majoria d’escoles es considera que l’assignatura de religió catòlica és fonamental des del moment que centralitza i posa el focus en el missatge evangèlic que explicita, concreta i il·lumina el sentit de la vida en el Déu de Jesús. Dit d’una altra manera, el missatge de Jesús ens acosta a la felicitat i a la coherència personal i moral. En aquest sentit, hom podria dir que és una mena d’ètica de la vida.
De tota manera, està clar que no tots els estudiants ho veuen, ho viuen ni pensen en els mateixos termes. Davant d’aquesta diversitat, des de Salesians Mataró han trobat una forma de fer més atractiva i dinàmica aquesta assignatura als alumnes de batxillerat mitjançant la proposta d’activitats molt inclusives, proposades des de matèries comunes com ara la filosofia, les llengües i les ciències del món contemporani. “Han de ser activitats en què tot l’alumnat se senti còmode i pugui treballar la competència espiritual i continguts religiosos. Aquest plantejament transversal es reforça amb una sortida a Girona que vol treballar la simbologia religiosa a partir de la Catedral de Girona i amb una proposta de voluntariat a la nostra Plataforma d’Educació Social” ens diu Carolina Estudillo, coordinadora de la secció de Batxillerat.
Aquesta formulació es complementa amb dos moments d’aturada d’un dia en format seminari, que acabarien de computar totes les hores que es cursarien al llarg de l’any en forma de l’assignatura clàssica, un professor/a durant una hora a la setmana. En concret, l’alumnat fa activitats de sensibilització i interacció amb membres de col·lectius més necessitats com són les persones en risc d’exclusió social i els usuaris de la Fundació Maresme.
A tot això, el que realment compta és l’opinió dels alumnes que han tingut l’oportunitat d’experimentar aquesta innovació. Alumnes com la Lucía i la Victoria ens diuen que aquest tipus de propostes més vivencials els han ajudat a captar alguns dels valors que ens transmet Déu a través de Jesucrist com la generositat i l’agraïment d’una forma molt més clara i directe que mitjançant les clàssiques classes de religió.
Arriscar és guanyar
En conclusió, no sempre la forma tradicional d’ensenyar és la millor opció, innovar en qualsevol àmbit sempre fa por, i més si es en l’àmbit educatiu perquè ha d’estar assegurat que els resultats de la innovació siguin mínimament millors, però com diu la dita: “si vols aconseguir resultats diferents, has de canviar de forma de fer”. En aquesta línia, en Genís Fernández, professor de filosofia del centre, ho acaba reblant així: apropant-nos a la realitat, sovint desconeguda, aconseguim donar sentit i valor al que volem transmetre i explicar”.
P.S. Aquest article ha estat fet per l'alumne de l'assignatura de Comunicació Periodística de 1r de Batxillerat J. Cabrera.