1r de l’ESO compta amb la col·laboració de l’escola de música Massafrets per crear un pessebre vivent
Durant el primer trimestre, l’alumnat de 1r de l’ESO va estar treballant en el marc de les matèries de religió, plàstica i música en comú amb diversos professors de l‘escola de música Massafrets. El projecte rep el nom de MAR, que és el resultat de la unió de tres àrees: la música, les arts plàstiques i la religió; aquestes matèries es realitzen simultàniament a les tres classes de 1r, de manera que poden reunir-se quan hi ha projectes conjunts. I el seu objectiu final fou l’elaboració d’un producte final íntimament vinculat amb el temps d’Advent: constituir un pessebre vivent especial amb l’objectiu de viure més el Nadal en l’àmbit escolar i, posteriorment, mostrar-lo als pares i mares.
El pessebre vivent
Els més petits de la Secundària han estat els pioners en dur a terme aquest pla, en què també han estat implicades les assignatures de TIL (Tractament Integrat de Llengües) i projectes, a més de diversos estudiants de 3r de l’ESO.
Des de la matèria de religió, aprengueren la història del naixement de Jesús per tal que fos el fil argumental del producte final.
Pel que fa a música, es van distribuir les nenes i nens en quatre grups i se’ls va assignar un sentiment que tenia relació amb escenes de la història bíblica representada. Així que, cada grup va plasmar una de les emocions següents: ira, fàstic, tristesa o felicitat, amb uns sons que anaven formant una melodia segons la seva transformació.
Després van inventar-se un rap, on van incorporar la melodia anterior i una body percussion. La professora de música de l’escola a l’ESO, Neus Cabot, explica que “per fer el pessebre no en teníem prou aquí i van venir tres professors de l’escola Massafrets per explicar la base musical, ajudar a fer el rap i el body percussion”.
Per últim, van dedicar-se al decorat tal des de plàstica. La professora d’aquesta matèria; la Montse Mora, assegura quedar molt contenta amb el resultat: “va ser molt interessant i complex, ja que vam aplicar una tècnica treballada a classe però en un major format i de manera cooperativa, tot i que trobo que cal treballar en l’organització”.
Les famílies entren a l’escola
Va arribar el moment de representar l’obra davant les famílies, cosa que no defraudà. Es van formar quatre grups de pares i mares, els quals van anar passant per les quatre escenes en diferents torns. Va tenir tant d’èxit que, tal i com al·lega un alumne de 1r, van haver de repetir-la fins a tres vegades.
La música serveix per expressar-nos i això ens omple d’alegria
El pessebre resultà un triomf tot i haver estat envoltat per la incertesa de ser una activitat nova. El nostre testimoni de 1r confessa que “va estar divertit perquè quan portes un temps fent-ho i et surt bé, et sents orgullós”. Malgrat tot, ofereix una proposta de millora: “que hi hagi una mica més de supervisió”.
Tanmateix, la Neus mostra la seva satisfacció afirmant que tot va anar especialment bé, però que suposa una gran feina i, per tant, aquest segon trimestre serà per pair-ho tot plegat i fer-ne les corresponents valoracions.
El projecte va esser enriquidor per a la Massafrets, així ho expressa en Jordi Lalanza, cap d’estudis de l’acadèmia: “Des de l'escola de música Massafrets vam viure aquest projecte amb molta il·lusió, car es tractava d'unir música (rap + body percussion) amb les emocions i a la vegada amb teatre i posada en escena. Aquesta complexitat ens va fer treballar a tots de valent i vam poder gaudir de veure l'evolució de tots els alumnes. Un cop més, veure que la música pot servir per expressar-nos ens omple d'alegria”.
P.S. Aquest article ha estat fet per l'alumna de l'assignatura de Comunicació Periodística de 1r de Batxillerat S.Roque